15 maj 2009

Krock

Idag blev jag "vittne" till en bilolycka...
Ingen trevlig upplevelse alls.
Skulle iväg och handla och där jag bor finns en korsning, ganska stor, precis vid en järnvägsövergång. (För er infödingar: vid Metso)
Det är 50-vägar som korsar varann men det är ganska mycket trafik emellanåt.
Speciellt idag: en fredag vid 16-tiden.
Bommarna hade vart nere och gick sedan upp.
Bilen en bil framför gör sig redo att svänga ut i korsningen.
Jag har börjat speja för att kolla av trafiken.
Ser en VikingLinebuss komma från höger och sen.....
PANG - KRASCH!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ser då rakt framför mig att en liten bil krockat med bussen.
Bussen har fått vänstersidan, framför främre hjulet, intryckt och den lilla bilen står mitt i korsningen och hela huven är mer eller mindre intryckt.
Det rycker lite från motorn.
I bilen sitter en äldre farbror och håller i ratten, stirrandes rakt fram.
Helt stel av chock.
Jag hinner tänka att jag måste flytta mig, och köra upp på trottoaren framför bussen, för att kunna hjälpa farbrorn.
Men busschauffören,en yngre kille, kastar sig ur bussen och springer fram till bilen.
Då får farbrorn upp dörren och kliver helt sonika ur bilen.
Puh.
Det verkade ha gått bra!
För det hade kunnat sluta illa - en liten bil i en krock med en stor buss...

Inga kommentarer: