16 juli 2008

Livet

Läser i tidningen (tidningarna - har en snäll kollega som förser mig med alla dagstidningar som finns att uppbringa!) om olyckan på Liseberg där en åkattraktion pajat.
-Vad var det jag sa! Det ÄR farligt med sånt där.
Tur i oturen att ingen miste livet.

Mindre tur hade de i Kista där en bro rasade helt och hållet.
Fy vad otäckt. Såg ut som en bomb slagit ner.
En människa miste livet.
Framgår inte om det var en privatperson eller arbetare.
Är lika illa vilket som.

Tänker återigen på sambons kollega som miste livet på deras bygge.
På fredag är det exakt ett år sedan...
Nu har hans familj gjort ett år utan honom.
Men saknaden är nog fortfarande stor och kommer nog alltid finnas där...

Livet kan ändras så fort.
Allt man tar för givet kan slås i spillror.
Läste en artikel om en mamma som fick en son och det visade sig efter nästan ett år att sonen har en cp-skada och kommer att få stora svårigheter att prata, gå och sitta.
Hon resonerade som så "att livet hade bara tagit en annan väg än de tänkt".
Hon var ju trots allt glad för sitt lille son oavsett.
Det var fint sagt!

Jag råkade ut för tråkigheter år 2000 och trodde aldrig jag skulle repa mig efter att varit nära att dö, men nu med facit i hand så har de omständigheterna gjort mig till en bättre människa.
Och eftersom de då uppdagades att jag har fel på mitt blod gör att mina barn fått veta om de har samma fel.
En av dom har det...
Men nu vet vi och då kan hon behandlas med hänsyn till detta och slipper förhoppningsvis bli akut sjuk.

Och just detta att man inte tar allt för givet.
Klyshigt, javisst, men sant!

4 kommentarer:

Vickiehickietorian sa...

oj?
sen blir jag ju så undrande.
är du och dottern sjuka?

LoWa sa...

Inte sjuka så men vi har kougulationsfel på blodet. Du vet tjejer som dör/blir sjuka pga p-piller: typ så. Jag fick akuta proppar o då gjordes en utredning som visade på denna "mutation" i blodet. Ärftligt. min mor hade oxå det visade det sig. Jag medicineras med waran livslångt men i övrigt är det ju inget man känner av. Vi mår toppen! =) Finns bara lite man ska passa sig för tex p-piller, operationer, hälsokostpreparat mm.

Vickiehickietorian sa...

men är det nån slags blödarsjuka?

LoWa sa...

Tvärsom: vi kan få blodpropp. blodet är för tjockt. Men nu medicineras jag med Waran och det tunnar blodet så nu har jag för tunt blod (för att slippa proppar) så jag ska akta mig för hårda slag(o det gör jag ju i alla fall...) och lite annat.