1 nov. 2008

Lukt

Jag gillar inte sånt som luktar för mycket.
Parfymer har aldrig varit nåt för mig.
(förutom när jag var sisådär 18 och hade klippkort på Statt. Då var det "Loulou" eller "Poison" som gällde för att kvällen skulle bli lyckad. Och gärna en kvarting med nåt annat som oxå luktade ganska starkt...)
Jag köper oparfymerat av det mesta såsom tvättmedel, sköljmedel
(fy jag vet-man ska inte använda det men till mitt försvar får jag ha att jag började inte med det förrän för en sisådär max 10 år sedan), tvål (som atopiska/eksemiga dottern använder), diskmedel, ljus osv.
Och jag har ALDRIG, jag upprepar, ALDRIG använt klorin!!
Har aldrig köpt en flaska klorin i hela mitt liv.
Och jag ska aldrig göra det heller!
(måste rättfärdiga lite för det med sköljmedlet...)
Men vad jag viill säga med detta om lukt är att det mesta köps utan doft.
Både för min egen skull, barnens och miljöns skull.
(Varför ska diskmedlet lukta smarrig citron?? Onödigt. Väldigt onödigt.)
Men när det gäller målarfärg så kör jag fortfarande med oljebaserad inomhus.
(finns tydligen bra vattenbaserad till annat än väggar nuförtiden)
Så just nu stinker hela huset målarfärg.
Strakt som attan.
Har gjort det sedan i torsdag då jag började måla lite småttoch gott.
Skallen värker och halsen svider.
Och jag tycker fortfarande det är löjligt att diskmedel finns med lukt...
Arma barn.
Det är ju liksom inte bara 3 gånger om året som deras mor blaskar målarfärg på prylarna härhemma...
(ska nog ta mig en titt på dendär allergimärkta färgen nästa gång jag traskar till färgaffärn)

4 kommentarer:

Vickiehickietorian sa...

jag är också luktöverkänslig, får huvudvärk på en gång om det luktar för starkt.
jag kastar schampon och rengöringsmedel som luktar för starkt och konstgjort (citron) bläk! men linda har en parfym som luktar jättegott och milt! jag tipsar!

Anonym sa...

Vilken tur att det inte är här hemma du måalt för då hade du fått hört ett och annat...Jag klarar inte av målar lukt över huvud taget...Ska sambon måla får han gör det när jag är borta...

Anonym sa...

Jag är också luktöverkänslig och använder bara parfymfria produkter. Dessutom klarar jag inte av häst- kolukt med flera starkt luktande djur. Är det någon som känner igen sig? Jag är inte allergisk enligt tester men jag reagerar som om jag vore det. Det värsta är att jag fått hästgrannar och inte kan vara ute på min egna tomt. Var får man tag i bra information som berättar om just överkänslighet?

Anonym sa...

Hej anonym!
Jag trodde att det var jag själv som skrivit ett inlägg utan att komma ihåg det, så lika känner jag vad det gäller starka dofter. Jag har också hästgrannar och kan inte vistas utomhus, kan inte sova i mitt sovrum längre m.m. Hopplöst! Jag har klagat men inte fått medhåll därför att jag inte kan uppvisa positivt allergitest för häst. Jag lider och undrar var rättvisan finns. Vi hade bott i vårt hus i 26 år när vi fick hästar som grannar, trodde inte mina ögon eftersom det inte finns stall eller andra uthus som vittnar om att här är lämpligt ställe att hålla djur på. Vad göra?