23 apr. 2008

Latanalyserande

Min kära salige morfar sa alltid till mig:
"Lotta, den tyngsta börda jorden bär är en lat människa. Komihåg det."
Bra sagt.
Men jag förstår fortfarande varför han alltid sa det till just mig??? ;-)

Att vara lat kan å andra sidan också vara nåt bra.
Att man till exempel struntar i städning och annat tråck och kanske åka och bada med barnen istället.
Eller strunta i att stå vid spisen flera timmar och istället köpa färdigt och hinna med sånt som är roligare/viktigare.
Att läsa en bok istället för att klippa gräsmattan.
Ta sig tid att bara vara. Hinna ikapp sig själv.

Men många är även väldigt lata på ett negativt sätt.
(här hade jag räknat upp latsaker men väljer att radera dom. Vill inte hamna i blåsväder...)
Jag förstår att tid är en bristvara men kanske glömmer vi bort engagemanget.
En stor bov i dramat är nog tv, dator och tvspel. Tror jag.
Fatta vad vårat hem blivit eftersatt sedan jag började med bloggen...

Jag vill inte döma någon, men vi människor vill nog mer än vi har tid och ork för these days.
Nä, usch nu vecklar jag in mig i saker och ting. Bäst att sluta.
-Min morfar var i alla fall en klok man som gett mig, och även mina barn och förmodligen deras barn, goda förutsättningar att kunna göra bra val i livet!

2 kommentarer:

Vickiehickietorian sa...

hej tja! min morfar var en galen man som fick ur sig saker som..."det är världskänt, det är världskänt över hela SAla!"
jaja dessa gubbar i love them! vi lever mer i nuet och njuter lite för mycket tycker nog många som kan störa sig på våra tvätthögar och dammråttor men vi har väldigt kul tillsammans!

jag har en utmaning till dig...

LoWa sa...

Och jag övar på att skita i tvätthögar o städning. Matlagningen lämnar jag lätt ut på "entreprenad". Jag vill bli mer spontan men jag har nog en autistisk sida som sätter stopp alltför ofta. Och latmasken säger ju oxå stopp ofta. Jag såg utmaningen! Det blir kul! Sparar den tills imorgon!