21 juni 2008

Våran midsommar

Så kom då dagen M som i Midsommar.
Vi packade in madrasser, kaniner och mat och drog hem till mitt föräldrahem i urskogen.
Där sammanstrålade vi med släkten.
De flesta kommer ifrån Falun (så även jag) och det vet väl alla att i knätofsarnas rike slår man på stora trumman när det går mot midsommar.
Det fullkomligen vällde ut ungar, hundar, tanter, killar, tjejer, farbröder, importöl och mat ur bilarna.
Normala släkter börjar midsommaren med att klä stången.
Min släkt är inte den normalaste (inte jag heller förmodligen) så dom börjar med att göra småhästarna fina.

Här är det mittkusinbarn och lilldottern som pimpar hästarna.


Såhär söt blev "Tuttan" i midsommarkrans.
(helst ville hon nog tugga i sig den - mat på huvudet liksom)



Och här är "Tuttans" son, Pontus, putsad och klar med lövad vagn.
De tog en midsommartur med hästar och ungar och en och annan tant.

Denhär glada killen gillar inte hästar men han håller ändå humöret uppe!


Och när tjejerna drog iväg med hästarna kollade killarna in maskinbeståndet.
Sååå stereotypt...


Stordottern föredrar 4-hjulingen sin.


Nu sätts det fart med midsommarstången.
Barnen fick tydligen inte vara med... =)
Sedan gick vi tipspromenad som mellantjejerna ordnat.
Jag vann inte - pinsamt med tanke på att frågorna handlade om min mor och hennes djur. Hur F-N ska jag kunna hålla reda på hur många höns och hästar hon har?
Kan nån det? Kan hon det?

(Kan väl tillägga finstilt att systeryster tog hem segern. Grattis då...)


Här är tittar systeryster fram!


Och här sitter min "gamla" moster och förenar nytta med nöje!


Och så äntligen: stången är klar och dansen kan börja!


Solen och vinden dominerade midsommaraftonen!


När vi dansat klart högg vi in på maten.
Traktorverkstaden fick agera festlokal.


Och efter maten ville barnen ta en tur med kärran igen.
Svåger M agerar shettis.


Och så bar det av i solnedgången...


Slutet gott allting gott.
Nu vänder det och går mot mörkare tider igen...
Men först ska vi väl få oss en varm, solig, härlig sommar får vi hoppas!!

3 kommentarer:

Vickiehickietorian sa...

åhhh, vad härligt! och bilden med solnedgången var ju lyrisk!

Anonym sa...

En lika härlig midsommar som vi hade...bättre än köp pizza , eller hur???

Anonym sa...

Vad härligt det såg ut.